دسترسی سریع

اداره نظارت بر اجرای استاندارد
1396/1/7 دوشنبه

اداره اجرای استاندارد در راستای اجرای قانون و با استناد مفاد ذیل، منبعد از قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و اصلاحیه های بعدی ( مصوب سال ۱۳۷۱ و ۱۳۷۶) تشکیل گردیده است.
در این قانون آمده است:
فصل اول – کلیات
 – ماده ۱- به منظور تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) نظارت بر اجرای آنها و همچنین انجام تحقیقات مربوط به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (سازمان ملی استاندارد ایران) که در این قانون اختصاراً مؤسسه نامیده می شود به موجب این قانون و مواد بعدی این قانون وظیفه خواهد نمود.
فصل دوم – موضوع
 – ماده ۳- وظایف سازمان ملی استاندارد ایران مبتنی بر تحقیقات، تدوین و اجرای استاندارد به شرح زیر است:
۴- نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری.
ماده ۱۳- بازرسان و کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران مجاز هستند به دستور مؤسسه (سازمان ملی استاندارد ایران) به محل‌های تولید،‌بسته بندی، تمرکز، عرضه و فروش کالاها و یا خدمات مشمول استانداردهای اجباری وارد شده و به بازرسی و نمونه برداری بپردازند.
وظایف اداره نظارت بر اجرای استاندارد به شرح ذیل می‌باشد:
۱- نظارت، بازرسی و نمونه برداری اویه، ادواری و نهایی از واحدهای تولیدی، بسته‌بندی، تمرکز، ‌عرضه، فروش کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری.
۲- برگزاری کمیته علائم و صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد برای آن دسته از واحدهای تولیدی و یا خدماتی که الزامات استاندارد را از قبیل مجوزهای تولید و انطباق محصول یا خدمت با استانداردهای مربوطه را کسب نموده اند.
۳- تمدید، تعلیق و یا ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد آندسته از واحدهای تولیدی و یا خدماتی که در بازدیدها یا نمونه برداری‌های ادواری استمرار کیفیت نداشته و عدم انطباق محصول یا خدمت آنها با استانداردهای مربوطه از حد مجاز فراتر رفته است و ادامه فعالیت مشارالیه موجب خسارت، ضرر و زیان، بیماری و یا آسیب به مصرف کنندگان و یا خدمت گیرندگان به خصوص عموم مردم می‌گردد.
۴- جمع آوری و توقیف فرآورده‌های با کیفیت پایین تر از استاندارد و یا فاقد علامت استاندارد از واحد‌های تولیدی، مراکز توزیع، عرضه و فروش.
۵- بازرسی و نمونه برداری از مراکز تمرکز،‌عرضه، فروش کالاهای در قالب طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) که به منظور استاندارد سازی، حفظ سلامت و ایمنی جامعه از طریق کنترل کیفیت اقلام موجود دربازار، ملموس نمودن حضور استاندارد در جامعه، اعتمادسازی و توجه جامعه به کیفیت مطلوب محصولات هر ساله در سطح استان توسط کارشناسان اداره نظارت بر اجرای استاندارد و یا شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده انجام می گردد. این روش اجرایی شامل کالاها و خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری،‌کلاهای دارای پروانه استاندارد تشویقی، کالاهای موضوع ماده ۴ قانون سازمان می‌شود.
ازدیگر اقدامات اداره نظارت بر اجرای استاندارد در خصوص طرح طاها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۵-۱- در صورت لزوم برگزاری جلسات مشترک به منظور همکاری دستگاه‌های مرتبط با طرح
۵-۲- فراهم نمودن زمینه‌های لازم بمنظور استفاده از پتانسیل اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر دولتی نظیر اتحادیه‌های صنفی
۵-۳- جلب حمایت دستگاه‌های نظارتی نظیر قوه قضائیه،‌نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان به منظور اجرای مؤثر طرح در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
۵-۴- در خصوص آن دسته از خدماتی که مشمول مقررات استاندارد اجباری می‌باشد بازرسین طرح مکلفند ضمن انجام بازدیدهای ادواری چنانچه مغایرتی مشاهده نمایند ضمن مستندسازی وفق قوانین و مقررات اقدام نمایند.
۵-۵- نمونه برداری و بررسی کلیه فرآورده های مشمول استاندارد اجباری موجود در سبد کالاها
۵-۶- ضمن کنترل کیفیت کلیه کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری و دارای پروانه استاندارد تشویقی موجود در مراکز عرضه، آن دسته از محصولاتی که اسامی آن توسط معاونت نظارت بر اجرای استاندارد کالا و خدمات تهیه و ابلاغ می‌گردد را بصورت ویژه نمونه‌برداری و آزمون نموده و نتایج را به معاونت نظارت بر اجرای استاندارد اعلام نمایند.
۶- ارزیابی و انتخاب واحدهای نمونه دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد (اجباری و تشویقی) برای محصول مشخص در استان
۷- نظارت بر اجرای استانداردهای تجهیزات زمین بازی و تجهیزات شهربازی
۸- ثبت استاندارد کارخانه ای و صدور گواهی اظهاری محصول که بر اساس اظهار یک تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات مبنی بر انطباق کالای تولیدی یا خدماتی ارائه – شده با یک استاندارد مشخص بین المللی،‌منطقه‌ای ملی، سازمانی یا کارخانه‌ای باشد.
۹- اعلام رفع نواقص، تذکر، اخطار و اخطار نهایی به علت عدم تداوم انطباق کیفیت فرآورده با استاندارد مربوطه به واحد تولیدی
۱۰- نظارت بر بازسازی، نوسازی و جایگزینی شیر و سیلندر گاز مایع
۱۱- نظارت بر شرکت‌های گواهی دهنده آسانسور
۱۲- نظارت بر شرکت های نصاب آسانسور با هماهنگی سازمان‌های ذیربط
۱۳- نمونه برداری از فلزات گران‌بها جهت آزمون انگ فلزات گرانبها(مصنوعات طلا)

لینک های مرتبط :

کارشناسان استاندارد: